Regelverk



LITT OM DAGENS REGELVERK FOR FRONTBØYLER

Frontale beskyttelsessystemer montert på biler i klasse M1 og N1 (se lenger ned for defenisjoner) skal fra og med 25.05.2007 være godkjent etter EU direktiv 2005/66/EEC, eller som ved tilføyelse av 07.12.2010 direktiv 78/2009/EEC.

Biler med frontalt beskyttelsessystem montert trenger ikke fremvises på trafikkstasjon for oppmåling av ny lengde og utstedelse av nytt vognkort dersom frontbøylen er godkjent etter dagens direktiver.

Bøylen skal være merket med et E- merke, i tillegg til at dokumentasjon på at bøylen er godkjent etter gjeldende krav skal  ligge sammen med vognkortet. Dette betyr at bøylen ikke skal måles med i lengden på bilen.

Unntaket er dersom bilen er registrert i kjøretøysklasse M2 eller N2. M2 og N2 biler må fremdeles registrere frontbøyler som en forlengelse av bilen, og nytt vognkort må utstedes på trafikkstasjon. Disse bilene skal fremvise dokumentasjon på at bøylen tilfredsstiller kravene i EU direktiv 92/114/ EEC alt. 74/483/EEC , 79/488/EEC.

 M1: (personbil)

Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet

M2: (buss)

Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg

N1: (varebil)

Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg

N2: (lastebil)

Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt på over 3 500 kg men ikke over 12 000 kg


HAR DU EN QPAX BØYLE?

Vi får jevnlig henvendelser angående godkjenningspapirer for Qpax frontbøyler av både gammel og ny årgang, desverre så er det slik at man må ha en bil i klassene som er unntatt de nye direktivene, for å kunne benytte eksisterende dokumentasjon. For alle andre kjøretøy er ikke lenger dokumentasjonen som ble tatt frem på Qpax frontbøyler i gyldig. Dette betyr at hvis du ikke har lett lastebil eller minibuss, og har fått en mangellapp på en slik bøyle, er man nødt til å demontere denne og vise bilen uten. Q- light ekstralysholder fra Qpax omfattes av det samme regelverket da de veier over 500g og derfor anses for å være et frontalt beskyttelsessystem.

Er ditt kjøretøy i en av unntaksklassene, så kan du laste ned godkjenningsdokumentet for disse her